Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Pn - Pt  9:00 - 18:00
Sob. 9:00 - 14:00

Jak dopasować felgi do opon? Porady i sugestie

Wymiana felg jest niekiedy podyktowana koniecznością naprawy samochodu, a niekiedy chęcią poprawy jego walorów estetycznych. Właściwie dobrane felgi są w stanie znacząco zmienić wygląd naszego pojazdu – mogą nadać mu sportowego rysu lub sprawić, że auto będzie prezentować się bardziej ekskluzywnie. W każdym przypadku wiąże się to jednak z pewnymi problemami. Dobór odpowiednich felg jest bowiem uzależniony nie tylko od gustu właściciela pojazdu, ale należy także wziąć pod uwagę wytrzymałość kół i samych obręczy. Niewłaściwe dobranie felg do opon może doprowadzić do uszkodzenia opon, felg i elementów zawieszenia samochodu, a nawet skończyć się poważnym wypadkiem, jeśli opona zsunie się z felgi w trakcie jazdy. Zakup felg powinien być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu, choć oczywiście istnieje też pewna dowolność rodzajów i rozmiarów, na jakie można się zdecydować w danym przypadku. Jak zatem wybrać felgi odpowiednie do posiadanych opon, żeby nie popełnić błędu?

Co należy sprawdzić przed zakupem felg?

Jeśli interesuje nas poprawa wyglądu naszego auta, warto zdecydować się na felgi aluminiowe – dzięki różnorodności dostępnych wzorów i kolorów są one zaliczane do najmodniejszych, a zarazem najlepiej prezentujących się dodatków samochodowych. Jednocześnie należy pamiętać, że wymarzone felgi muszą charakteryzować się właściwymi parametrami technicznymi. Dopasowanie felgi do średnicy opony jest w tej sytuacji kwestią kluczową. Najprostszą możliwością wydaje się zakup felg o tych samych wymiarach jak te, które były zamontowane pierwotnie. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o średnicę i szerokość felg. Tak samo istotne są również inne parametry: średnica otworu centrującego, rozstaw śrub, odsadzenie czy profil. Warto jednak zauważyć, że fabrycznie montowane felgi nie zawsze są najefektywniejszym rozwiązaniem. Aby uniknąć pomyłki, należy kierować się wymiarem opon (już posiadanych bądź kupowanych równolegle z felgami).

Informację o wymiarach opony można znaleźć w postaci specjalnego skrótu, naniesionego na zewnętrznym boku ogumienia. Zawsze mają one taki sam format i składają się z trzech segmentów, np. 205/55 R16. W tym przypadku numer 205 oznacza szerokość całej opony określoną w milimetrach, natomiast 55 odnosi się do profilu opony, czyli wysokości samej gumy. R16 to średnica opony, a zarazem średnica docelowej felgi (podana w calach). W ramach ciekawostki warto wiedzieć, że litera R w oznaczeniu odnosi się do typu produktu – opony z oznaczeniem R (radialne) są stosowane w samochodach osobowych i dostawczych, natomiast D (diagonalne) są wykorzystywane w maszynach rolniczych. Zgodnie z podanym wcześniej przykładem dla opony o oznaczeniu 205/55 R16 zalecane felgi powinny mieć szerokość 6,5 cala, choć dopuszczalny jest montaż opon na felgi o szerokościach wahających się od 5,5 do 7,5 cala. Informację o dopuszczalnych zakresach szerokości można znaleźć w specjalnych internetowych kalkulatorach lub skorzystać z pomocy salonu oferującego felgi.

Jak wybrać odpowiedni rozmiar felg?

W podobny sposób oznaczane są felgi, a odpowiednich symboli należy szukać na wewnętrznej stronie elementu, w postaci ciągu znaków np. 7.5Jx16H2 ET35. W podanym przykładzie 7.5 odnosi się do szerokości felgi (podanej standardowo w calach). Stojąca tuż obok litera J to oznaczenie profilu kołnierza felgi; literę J stosuje się w kontekście samochodów osobowych, a JJ – w samochodach terenowych. Liczba 16 związana jest ze średnicą felgi (także podana w calach). Na końcu znajduje się informacja o profilu przekroju felgi (H2) oraz o odległości powierzchni montażowej felg od płaszczyzny symetrii felgi (ET35).

Jeśli wartość ET nowych felg okaże się mniejsza od dotychczasowych, będzie to oznaczać, że obręcze będą wystawać bardziej na zewnątrz, natomiast zwiększenie tego parametru spowoduje przesunięcie ich wewnątrz nadkola. Zwykle zmiana wartości ET jest akceptowalna w zakresie około 2%, jednak nie jest to jednoznaczna zasada, ponieważ w niektórych modelach samochodów nawet niewielka zmiana odległości powierzchni montażowej lub szerokości felgi może doprowadzić do ocierania się kół o błotniki. W efekcie prowadzenie samochodu będzie znacznie mniej komfortowe (np. pojawią się drgania na kierownicy). Co ważne, zastosowana felga nie może wystawać poza obrys nadkola, ponieważ takie rozwiązanie jest uznawane w Polsce za niezgodne z prawem. W takiej sytuacji nawet mimo chęci zwiększenia rozmiaru felgi należy zachować taką samą zewnętrzną średnicę kół, a to znów wymusza zakup nowego ogumienia o niższym profilu, a przez to bardziej podatnego na uszkodzenia.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.